Kwaliteitsverbetering

De manier waarop mijn instelling aan kwaliteitsverbetering werkt.

De manier waarop Talant aan kwaliteitsverbetering werkt word gedaan aan de hand van het O.P (ondersteuningsplan)in deze map staat alles wat je moet weten over  een bepaalde cliënt. De verandering is dat het O.P wordt verandert in een Web-O.P. dit betekent dat het niet meer in een map terecht komt maar dat het allemaal digitaal is. Ook betekent het dat er aantal verbeteringen zijn ten opzicht van het oude O.P systeem.
In de stukken hieronder behandel ik de volgende vragen:
·         Wat betekent de invoering van het ECD - Web-OP voor medewerkers?
·         Wat is het verschil tussen het ECD en het Web-OP?
·         Waarin verschilt het Web-OP van het huidige OP?
·         Uit welke onderdelen bestaat het ECD - Web-OP?
·         Wat zijn de voordelen van een Web-OP?
Wat betekent de invoering van het ECD - Web-OP voor medewerkers.
Voor medewerkers betekent de invoering van het ECD en Web-OP dat zij zich een nieuwe manier van werken moeten eigen maken. Op dit moment wordt de informatie van de cliënt soms schriftelijk en soms digitaal vastgelegd en op verschillende plekken bewaard. Straks zijn online op meerdere plaatsen en door meerdere medewerkers tegelijkertijd de juiste gegevens snel en overzichtelijk te raadplegen. Hierdoor hoeven gegevens slechts eenmalig vastgelegd te worden.
Wat is het verschil tussen het ECD en het Web-OP?
In het ECD worden gezondheid-, ziekte- en zorggegevens van individuele cliënten verzameld en vastgelegd. Het Web-OP is hier een onderdeel van. Het Web-OP gaat over de ondersteuningsvraag van de cliënt en de dienst- en zorgverlening die Talant biedt. Hierin staat hoe de ondersteuning van de cliënt wordt ingericht, uitgevoerd, geëvalueerd en bijgesteld.
Waarin verschilt het Web-OP van het huidige OP?
Het nieuwe Web-OP:
·         Heeft korte teksten en is waar mogelijk gestandaardiseerd;
·         Maakt een snellere en efficiënte werkwijze mogelijk;
·         Leidt tot planmatig en systematisch werken;
·         Leidt opstellers (door gebruik van vragensets) langs alle relevante thema’s;
·         Zorgt voor rapportage over de voortgang, evaluatie en bijstellingen;
·         Leidt tot multidisciplinair werken;
·         Wordt waar mogelijk geautomatiseerd, zodat alleen toepasselijke onderdelen zichtbaar zijn;
·         Maakt ondersteunende informatie en schrijfaanwijzingen zichtbaar in pop-ups;
·         Versterkt de positie van de cliënt (dialoog met cliënt van groot belang);
·         Heeft wensen en behoeften van de cliënt als vertrekpunt;
·         Maakt de professionele inbreng en visie inzichtelijk.
Uit welke onderdelen bestaat het Web-OP?
Het nieuwe ondersteuningsplan bestaat uit drie onderdelen:
Wie is de cliënt? (huidig beeld)
Schetst kort een helder beeld van de cliënt. Geeft de informatie die nodig is om de cliënt goed te kunnen ondersteunen. Het is actueel, legt de nadruk op het hier en nu. 
Wat wil de cliënt? (toekomstbeeld en ondersteuningsbehoefte)
Schetst het perspectief van de cliënt en de daaraan gekoppelde ondersteuningsbehoefte van de cliënt. Vraag naar ondersteuning wordt geformuleerd door cliënt en/of verwanten, vanuit huidige situatie én vanuit toekomstperspectief. 
Hoe ziet de ondersteuning eruit? (basis- en doelgerichte ondersteuning)
In dit onderdeel worden achtereenvolgens benoemd: de lange termijn doelen van de ondersteuning, de basisondersteuning en de doelgerichte ondersteuning (vraag, werkdoel, aanbod, actie, wie wanneer, hoe). Verder benoemt dit onderdeel de gewenste omgang met de cliënt, de eventuele vrijheidsbeperking, het dag-/weekprogramma met daarin ook uitgewerkt welke ondersteuning wordt geboden bij ADL en specifiek van toepassing zijn de protocollen.
Rapportage en evaluatie.
Rapportage en evaluatie vormen eveneens een belangrijk verbeterpunt. Het format moet dwingen tot rapportage en evaluatie. Om die reden besteden we daar in deze notitie ook aandacht aan.  Het is echter geen onderdeel van het ondersteuningsplan dat met de cliënt en/of verwanten overeengekomen wordt en dat de basis vormt van de ondersteuning

Wat zijn de voordelen van een Web-OP.

Voor medewerkers
Op dit moment worden gegevens van de cliënt soms schriftelijk en soms digitaal vastgelegd en op verschillende plekken bewaard. Met het Web-OP kunnen deze gegevens online op meerdere plaatsen en door meerdere medewerkers tegelijkertijd snel en overzichtelijk geraadpleegd worden. Hierdoor hoeven gegevens slechts eenmalig vastgelegd te worden.

Voor cliënten.

De vraag van de cliënt staat centraal in het nieuwe digitale ondersteuningsplan. De cliënt kan meepraten over de ondersteuningsvraag en toekomstige wensen. Verder krijgt de cliënt duidelijk inzicht in de bij de ondersteuningsvragen behorende concrete acties.

Voor verwanten.
Verwanten krijgen een duidelijk beeld van wat Talant biedt aan ondersteuning en begeleiding voor hun verwant.
Voor management.
Het ECD en Web-OP bieden gestructureerde/gespecificeerde overzichten en rapportages die van belang zijn voor sturing en overzicht. Daarnaast kunnen er beleidsmatige gegevens verkregen worden om toekomstig beleid uit te zetten. In de bijlage volgt een voorbeeld van een Web-O.P. zoals die er ongeveer uit moet komen te zien.
Met een fictieve cliënt.

Geen opmerkingen: