Overlegvormen


Onderzoek naar aanwezige overleg vormen binnen de afdeling en de frequentie waarmee die bezocht worden.
Overlegvormen.
Er zijn 3 belangrijke overlegvormen te onderscheiden:
Het MDO en OP bespreking zijn met elkaar verbonden.

·         Het werkoverleg:

o   Aanwezigen: Teamleider, medewerkers en GZ – psycholoog.

o   Frequentie: 1x per maand.

o   Tijdsduur: 2 uren.

·         3 Hoeks gesprek:

o   Aanwezigen: Teamleider, GZ psycholoog en PBer/schaduw.

o   Frequentie: 1x per jaar.

o   Tijdsduur: 1 uur.

·         MDO Multidisciplinair overleg:

o   Aanwezigen: Teamleidster, PBer, GZ-psycholoog, verwanten, dagbesteding en eventueel andere disciplines.

o   Frequentie: 1x per jaar.

o   Tijdsduur: 2 uur. 

·         (web)OP bespreking:

o   Aanwezigen: Cliënt, verwanten, dagbesteding, PB er, teamleider en GZ psycholoog.

o   Frequentie: 1x per jaar.

o   Tijdsduur: 1 uur tot 1,5 uur.


·         Een werkoverleg is een gestructureerd overleg tussen een leidinggevende en de medewerkers waar hij (of zij) leiding aan geeft. Hier word gesproken over organisatorische en zorginhoudelijke zaken.

·         In een 3 hoeks gesprek wordt gesproken over de cliënt. Hier worden alle dagelijkse dingen besproken over de cliënt. Hoe staat de cliënt ervoor, zijn er klachten, op of aanmerkingen. Zijn er ook aparte dingen gebeurt waar over gesproken moet worden. Er wordt vooral gekeken of alles nog goed loopt met de cliënt in het wonen.

·         Een (MDO) Multidisciplinair overleg wordt gehouden als er problemen gaan of zijn ontstaan in de begeleiding van een cliënt(gedragsverandering , lichamelijke klachten enz. ), of als de situatie van een cliënt gaat veranderen of is veranderd (verhuizen , sterfte binnen de familie enz. )

·         Een (web) OP bespreking is een bespreking over de cliënt en met de cliënt. Bij dit gesprek zijn veel mensen aanwezig. De cliënt staat in deze bespreking centraal en hierbij word het ondersteuningsplan besproken. Van te voren is deze bijgesteld of eventueel opnieuw geschreven.

 


Doel van werkoverleg.
Structurele afstemming tussen leidinggevende en medewerkers, waarbij iedere medewerker in staat wordt gesteld om geïnformeerd te worden over ontwikkelingen binnen Talant. Daarnaast dient het werkoverleg ertoe dat de leidinggevende de medewerkers consulteert over te nemen besluiten waar zij direct bij betrokken zijn, alvorens hij een besluit neemt. Tenslotte biedt het werkoverleg de leidinggevende de mogelijkheid om sturing te geven aan (de processen in) zijn organisatieonderdeel. Het werkoverleg is de plaats voor sturing, consultatie en informatie tussen leidinggevende en medewerkers.

Status werkoverleg.
Het werkoverleg betreft een formeel overleg tussen leidinggevende en medewerkers. Dit betekent dat er een jaarplanning is van het werkoverleg, dat deelnemers tijdig worden uitgenodigd, tijdig een agenda ontvangen en dat van ieder overleg notulen worden gemaakt die aan alle medewerkers in de betreffende eenheid worden uitgereikt. Het bijwonen van een werkoverleg wordt gezien als werk en iedereen die op dat moment werkt, wordt geacht hieraan deel te nemen. Het werkoverleg zal gepland worden op een dag dat er veel medewerkers aanwezig zijn. Bij een organisatie als Talant, waar veel mensen onregelmatig of in deeltijd werken is het lastig om een tijdstip te vinden dat iedereen werkt. Mocht iemand niet werken op de dag van het werkoverleg, dan is het wel mogelijk deel te nemen aan het overleg, de betreffende uren worden dan op een later tijdstip gecompenseerd en de extra reiskosten worden vergoed conform de regeling reiskosten van Talant. Een medewerker heeft bij afwezigheid ook altijd de mogelijkheid om van tevoren bij de leidinggevende of een collega aan te geven wat hij of zij van een bepaald onderwerp vindt.

Frequentie en duur werkoverleg .
Om alle medewerkers binnen de organisatie tijdig te informeren en te consulteren wordt het werkoverleg bij voorkeur minimaal 1x per maand gehouden, maar in ieder geval 1x per 6 weken. Afhankelijk van de frequentie van het overleg en de agenda wordt aangeraden om minimaal 1 uur in te plannen en maximaal twee uur.

Deelnemers.
In principe neemt de totale groep van medewerkers waaraan iemand leiding geeft deel aan het werkoverleg. Indien de situatie daar aanleiding toe geeft, kan een leidinggevende ook werkoverleg hebben met een individu of met een kleinere groep. Uitgangspunt blijft dat iedereen in de organisatie via een gestructureerd werkoverleg de mogelijkheid heeft om met zijn leidinggevende te communiceren.

Voorzitterschap.
De leidinggevende is voorzitter van het werkoverleg en verantwoordelijk voor het verspreiden van de agenda en de verslaglegging van het werkoverleg.

Inhoud werkoverleg.

Consultatie.
Binnen Talant geldt dat een clustermanager/ hoofd / teamleider / objectleider geen belangrijke beslissingen zal nemen dan na voorafgaande consultatie van en overleg met de betrokken medewerkers. Het werkoverleg is de aangewezen plek om deze consultatie vorm te geven. Consultatie kan bijvoorbeeld plaatsvinden over de plannen van de afdeling voor het komende jaar of over een formatievoorstel voor de afdeling.

Informatie.
Een werkoverleg is een formeel medium om medewerkers te informeren over beleids- en/of organisatieontwikkelingen binnen Talant. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door het bespreken van de nieuwsbrief of het bespreken van belangrijke punten uit andere overleggen waaraan een objectleider / teamleider / hoofd / clustermanager of directeur deelneemt.

Inhoudelijk overleg – lopende zaken.
Het werkoverleg is ook een goede gelegenheid om de inhoud van het werk te bespreken. Zijn er dingen waar tegenaan wordt gelopen? Hoe worden dingen opgepakt? Welke knelpunten worden ervaren?

Organisatorisch overleg.
Tijdens het werkoverleg kunnen eveneens afspraken gemaakt worden over organisatorische zaken binnen een eenheid, zoals bijvoorbeeld de werkverdeling of de voortgang van de werkzaamheden.

Registraties.

Soort registratie
Verantwoordelijk voor beheer
Bewaartermijn
Notulen
leidinggevende
2 jaar

Geen opmerkingen: